onsdag 2 mars 2011

Separerat samanhang

Visst lär VI oss något nytt varje dag, visst söker VI skydd varje natt. Vad skulle Ni säga om jag sa att natt var dag och dag var natt? Dem både är i alla fall beroende av varandra, snö skiljer sig inte från regn.

Vit är samma som svart, svart är vit. Du kanske inte tror på mig, jag tror på dig. Det måste jag; jag är dig, du är ju mig.

Utan gren finns inte löv, utan jord finns inte gräs. Utan sten finns inte berg, utan trä finns inte träd. Utan natur finns inte människan, utan människan finns inte naturen...

2 kommentarer:

Den Anonyma sa...

Jag håller med dig till viss del, att allting behöver en motpol för att kunna fungera; Där finns ingen majoritet utan minoritet, kort existerar för där finns lång, beroende av oberoende och inom allt finns inget. Ett evigt jämförande av ord, påhittade av människan. Förklaringen följer: Ett beroende från mig som mänsklig och absolut inget annat. Det är mina tankar likt dina, båda söker vi svar.
En massa ord som av många sammanlänkas; Kallt, ordet kommer från människan precis som varmt, dessa två ting (o)beroende av varandra, det är vi som avgör. Utan människan skulle allting bara vara existens. Med detta vill jag poängtera existensen av Naturen som Alltet trots en icke mänsklig närvaro. Enbart människan är beroende av annat, inget är beroende av mänskligheten.

Modesty sa...

Ingen alls,

det många aspekter att se på det hela. Låt mig klar göra två av mina...

Ett sätt för mig att se på det, jag tänker ofta att människan står för kaoset; motsattsen till harmonin och ordningen. Jag vet, det är också en seperation jag önskar jag kunde tvätta bort. Och det kanske till och med är en ursäkt för att rättfärdiga mitt/ vårt beteende. Fast försök föreställa dig om vi kunde ta jordens tidsålder och göra det till en snabbspolande film på 10-15 min. Hur skulle det se ut, skulle vår uppbyggnad av sammhällen se strukturerade eller förstörande ut?

Det andra sättet jag brukar se på det hela är; vi är inget annat än natur. Vi har inget början, inget slut; vi är inga event, vi hör ihop lika mycket med resten av universum, som resten av universum hör ihop med oss.

Vi kan egentligen inte separera oss på något sätt(bortsett fr. i tanken), de 10.000 tingen är beroende av mänskligheten, så som mänskligheten är beroende av de 10.000 tingen.

Så vad mer är beroende av människan?

Kanske trädet som närger sig på den dödes kropp, för att inte tala om alla likmaskar. Förmultnadet av kroppen till jord... osv.

Inget har en början inget har ett slut, glöm ett och lämna två;)